Fritidsfartyg | Tregastel

Tregastel

Pris: SEK 7.450.000

Tregastel, ett unikt fartyg med en spännande bakgrund. Byggt i Cherbourg efter andra världskriget för Pol Rogers räkning. Efter att ha fraktat champagne på de franska kanalerna blev hon ett hem och ateljé för ett franskt konstnärspar från Dijon. Där upptäcktes Tregastel av en svensk filmskapare som tog fartyget till Sverige och genomförde en omfattande ombyggnation till svenskt fritidsfartyg.

Akterifrån på däcksnivå finns en styrhytt med nedgång till akterhytter samt en tillhörande kabyss i originalskick. Förut styrhytten finns ett ljust däckshus med stora glaspartier. 

Halvtrappan ner, akterut, leder till en övre ateljé som i sin tur har en trappa ned till undervåningen. Förut från däckshuset når man det gamla lastrummet med generös takhöjd i nedervåningen som idag består av ett stort och ljust kök och salong med takfönster och sidoventiler som ger rikligt med naturligt ljus. Här finns också en förlig hytt med tillhörande toalett och dusch.

Från köket leder en korridor på styrbords sida till captains cabin med tillhörande toalett, duschrum och en modern bastu. Vidare akterut ligger en gästhytt samt ett förvaringsrum som kan användas som ytterligare hytt och en verkstad/tvättstuga. Längst akterut finns tankrummet samt ett rymligt maskinrum med ståhöjd.

I maskinrummet sitter en Scania D11 som installerades 2016. Fartyget kan framföras i ca 6-7 knop. Tregastel har en nyinstallerad bogpropeller för enkel och smidig manövrering. 

Tregastel har varit dockad och tjockleksmätt på Beckholmen 2018 och 2023 (se rapporter under certifikat och dokument). 

Tregastel, ett av Stockholms mest väldisponerade och välinredda fritidsfartyg, har idag kajplats på Skeppsholmen. Övertagande av kajplatsen kräver godkännande av styrelsen i Stockholms Skeppsförening.

Visning sker efter överenskommelse med Shipsforsale.


Allmänna Uppgifter

  • (flagStat) Flaggstat: SE, Sverige
  • (klassningsSallskap) Klassningssällskap: Transportstyrelsen - Swedish Transport Agency
  • (langd) Längd: 38.77 meter
  • (storstaBredd) Största bredd: 5.07 meter
  • (djupGaende) Djupgående: 1.98 meter
  • (varv) Byggnadsvarv: Arsenal de Cherbourg, Frankrike
  • (byggAr) Byggår: 1951
  • (batTyp) Båttyp: Peniche
  • (materialSkrov) Material skrov: Stål
  • (hemort) Hemort: Skeppsholmen
  • (tonnage) Tonnage: 154 GT / 46 NT
  • (hytter_baddar) Antal hytter: 5 Bäddar: 8
  • (maskinForbDist) Förbrukning: 3 liter/distans
  • (maskinMarscFart) Marschfart: 6 knop

Maskiner

  • (huvudmotor)Huvudmotor: Scania D 11, 125 kW, 40 gångtimmar, installerad 2016, renoverad 2015
  • (motorKommentar)Kommentar: Batteribank: 24 st Nordstar 24V
  • (backslag)Backslag: SCG (Self-Changing Gears) MRF 700
  • (hjalpMotorer)Hjälpmaskin: (portalelement hjalpMotorer tillverkare )Solé (slut portalelement Maskiner)(portalelement hjalpMotorer modellEffekt )47, (slut portalelement Maskiner)(portalelement hjalpMotorer generator )Solé generator (slut portalelement Maskiner)(portalelement hjalpMotorer generatorModell )Solen Diesel 35 GTC (slut portalelement Maskiner)slut inre portalelement med 4 element
  • (bogpropeller)Bogpropeller: (portalelement bogpropeller tillverkare )Kalkman (slut portalelement Maskiner)(portalelement bogpropeller modell )Beta Super 30, (slut portalelement Maskiner)(portalelement bogpropeller modellEffekt )30 kW, (slut portalelement Maskiner)(portalelement bogpropeller installeradAr )installerad 2018 (slut portalelement Maskiner)slut inre portalelement med 4 element

Maskinrumsutrustning

  • (maskinUtrKommentar)Övrigt: Värmekällor: Luft/vattenvärmeväxlare (NIBE VVM310) ger vattenburen värme i hela båten, väggradiatorer och golvvärme. Elpatron och oljepanna i reserv. Två vedkaminer, en i uterummet och en i salongen.

Tankar

  • (tankarDiesel)Diesel: (listelement tankarDiesel - Tankar)2 x 925 L(slut listelement)
  • (tankarDagtank)Dagtank: (listelement tankarDagtank - Tankar)220 L(slut listelement)
  • (tankarFarskvatten)Färskvatten: (listelement tankarFarskvatten - Tankar)3000 L(slut listelement)
  • (tankarSvartvatten)Svartvatten: (listelement tankarSvartvatten - Tankar)1000 L(slut listelement)
  • (tankarBallast)Ballast: (listelement tankarBallast - Tankar)11 m3 (slut listelement)
  • (tankarKommentar)Övrigt: Watermaker: Blue Marin Black Basic 130 80-140 L/H.

Däcksutrustning

  • (dackKommentar)Övrigt: Elektriskt ankarspel

Bilder

Skeppsholmen, maj 2024.

Däck.

Styrhytt i aktern med nedgång till mindre kabyss med två hytter.

Ljust däckshus med nedgångar till kök och salong i fören samt ateljé akterut.

Ateljé akter om däckshuset med trappa ner till våning under däck.

Vacker salong med köksdel i öppen planlösning akterut samt matbord och soffdel i fören. Stora takfönster ger ett naturligt ljusinsläpp. Dörr till hytt i fören.

Hytt med toalett och dusch i fören.

Lång korridor längs med styrbord sida, mellan kökssalongen och trappan upp till ateljén. Gott om stuvutrymmen längs med korridoren. Captains cabin med ingång till rymligt badrum med toalett, dusch och bastu.

Med ingång från korridoren återfinns verkstad/tvättstuga, förråd samt mindre hytt med säng.

Rymligt maskinrum med ståhöjd. Scania D11 med ca 40 gångtimmar. Maskinen installerades 2016 (renoverad 2015).

Blandade bilder från ägaren.


Alla uppgifter hålls för att vara korrekta men kan ej garanteras.Viss utrustning ombord kan komma att bytas ut eller plockas bort.
Copyright © Alla bilder, video och text är copyright 2024 Shipsforsale Sweden AB. Innehållet på denna webbplats är endast för personligt, icke-kommersiellt bruk och får inte användas utan tillstånd. För något annat ändamål, kontakta info@shipsforsale.com